تصویر نویسنده

۸ مهر ۱۳۹۹

0

نقشه سایت: یک راهنمای کامل

مقاله

نقشه سایت ، شمایی کلی از وب سایت شما است که به موتورهای جستجو و کاربران امکان دسترسی آسان به صفحات و محتوای اصلی آن را می دهد.

نقشه‌های سایت می توانند برای افزایش کارایی موتور های جستجو حیاتی باشند، اما دقیقاً چگونه کار می کنند؟ چرا به یکی نیاز دارید و چگونه می توانید یکی برای سایت خود ایجاد کنید؟

راهنمای ما برای نقشه سایت به همه این سوالات و سایر موارد پاسخ می دهد.

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت، نقشه کاملی از وب سایت شماست که به موتورهای جستجو و بازدید کنندگان اجازه می دهد تا به صفحات و محتوای آن راه پیدا کنند.

آنها را می توان به طور کلی به دو نوع تقسیم کرد: نقشه‌های سایت XML و نقشه های سایت HTML.

نقشه سایت XML اساساً فایلی است که اطلاعات مربوط به صفحات، فیلم ها و سایر مطالب سایت شما و همچنین ارتباط بین آنها را ذخیره می کند. همه اینها براساس داده هایی است که خودتان به فایل اضافه می کنید.

وقتی یک نقشه XML وجود دارد، موتورهای جستجو می توانند با هوشمندی بیشتر به وب سایت دسترسی پیدا کنند و اطلاعات ارزشمندی را در مورد آن بیاموزند.

این اطلاعات زمان آخرین بروزرسانی، با چه فاصله زمانی محتوای آن بروز رسانی می شوند و آیا زبان های دیگری از سایت در سایت موجود است یا نه را شامل می شود.

در عین حال، نقشه‌های سایت HTML به جای موتورهای جستجو، جداول محتوایی بصری برای بازدید کنندگان سایت هستند. هدف اصلی آنها کمک به کاربران در پیمایش وب سایت شما است، اما آنها همچنین می توانند موجب افزایش کارایی موتور های جستجو شوند.

از اینجا به بعد، این راهنما به طور عمده روی نقشه های سایت XML تمرکز می کند.

از نقشه‌های سایت برای چه کاری استفاده می شود؟

آنها به مدیران وب امکان می دهند مهمترین صفحات و مطالب وب سایت خود را نشانه گذاری کرده و این اطلاعات را به موتورهای جستجو انتقال دهند.

این به گوگل و رقبای آن ایده واضح تری از ساختار و بینش سایت شما در مورد ماهیت محتوای میزبانی شده اش می دهد.

این شامل جزئیات خوبی درباره ویدیو، تصویر و سایر فایل های رسانه ای در وب سایت شما است.

به عنوان مثال، یک اطلاعات مربوط به ویدیو در نقشه سایت می تواند به گوگل بگوید که کلیپ برای چه مدت اجرا می شود، به چه دسته ای تعلق دارد و آیا رتبه بندی مناسب سنی برای کاربران وجود دارد تا آن ها از مطلع شوند یا نه.

در همین حال، یک اطلاعات مربوط به تصویر می تواند موضوع، نوع فایل و حقوق استفاده از آن را روشن کند.

دادن این اطلاعات کلیدی به موتورهای جستجو به آنها در درک بهتر وب سایت شما و نحوه دسته بندی آن کمک می کند که می تواند باعث افزایش کارایی موتور های جستجو در مورد سایت شما شود.

آیا به یک نقشه سایت احتیاج دارم؟

اگر سایت شما بزرگ باشد، نقشه‌ها می تواند مفید باشد. مانند اینکه بایگانی از صفحاتی داشته باشد که پیوند خوبی ندارند یا حاوی مقدار زیادی فایل رسانه ای هستند.

با این اوصاف، خود گوگل تأیید کرده که “نقشه سایت می تواند باعث افزایش بازدید سایت شما” در بیشتر موارد شود.

نقشه‌های سایت چه زمانی معرفی شدند؟

گوگل نقشه‌های سایت را در تابستان ۲۰۰۵ معرفی کرد تا به توسعه دهندگان وب کمک کند با انتشار یک لیست جامع از لینک ها، بازدید از سایتشان را افزایش دهند.

این غول وب، ابتکار مشترکی را با یاهو و مایکروسافت در سال بعد برای پشتیبانی از Sitemap 0.90 – نسخه بعدی فناوری وب آغاز کرد. آنها مقبولیت گسترده آن را پیش بردند.

در آوریل ۲۰۰۷، Ask.com و IBM نام خود را به لیست حامیان نقشه سایت اضافه کردند، در حالی که گوگل، یاهو و MSN کشف خودکار نقشه سایت را به موتورهای جستجو اضافه کردند.

با کمک گوگل، دولتهای ایالتی آریزونا، کالیفرنیا ، یوتا و ویرجینیا از اولین سازمانهای بزرگی بودند که بعداً در همان سال نقشه سایت را به وب سایت های خود اضافه کردند.

در سال ۲۰۲۰، یک نقطه عطف دیگر در عرضه و استفاده گسترده از نقشه سایت وجود داشت.به لطف همکاری بین توسعه دهندگان در گوگل و Yoast، نقشه های سایت XML به هسته اصلی وردپرس، پلتفرم مدیریت محتوای پیشرو در بازار، اضافه شدند.

یک افزونه سفارشی در اواخر ژانویه قبل از اینکه این ویژگی به عنوان بخشی از به روزرسانی وردپرس ۵.۵ در دسترس قرار بگیرد، وارد مرحله آزمایش شد و به کاربران اجازه می دهد یکپارچه سازی نقشه سایت محلی گوگل را مستقیماً از سیستم های مدیریت محتوای خود اضافه کنند.

آناتومی نقشه‌های سایت

در زیر می توانید ببینید که کد خام برای یک ورودی نقشه سایت XML استاندارد به چه صورت است:

<url>
<loc>http://www.hypothetical.com/webpage</loc>
<lastmod>۲۰۲۰-۰۹-۰۹</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>۱</priority>
</url>

کد بالا اطلاعات کلیدی را به موتورهای جستجو انتقال می دهد:

صفحه در کجا واقع شده است (loc)
زمان آخرین به روزرسانی کی می باشد (lastmod)
چند وقت یک بار محتوای آن تغییر می کند  (changefreq)
اهمیت آن در وب سایت چقدر است (priority)

Changefreq و priority تگ های مهمی هستند زیرا می توانند تعیین کنند چه زمان و چند بار از موتور جستجو به وب سایت شما بازدید انجام می شود، که می تواند معانی گسترده ای داشته باشد.

اگر به صورت دستی نقشه سایت ایجاد می کنید، باید بر استفاده از این تگ ها تسلط داشته باشید. با این وجود، طیف وسیعی از ابزارها به صورت آنلاین در دسترس هستند که روند را کاملاً خودکار انجام می دهند.

در حالی که نقشه‌های سایتی از این دست به موتورهای جستجو داده های مورد نیاز در صفحات وب سایت شما را می دهند، شما همچنین باید آناتومی نقشه های خاص XML را بیاموزید. که به آنها اطلاعات کلیدی در مورد تصاویر، فیلم ها و محتوای شما می دهد.

نقشه‌های سایت پشتیبانی XML شامل موارد زیر است:

نقشههای سایت XML عکس: برای انتقال اطلاعات مربوط به تصاویر وب سایت شما و هدایت موتورهای جستجو به صفحاتی که در آن ها قرار دارند.

نقشههای سایت XML ویدیو: اینها اطلاعات کلیدی در مورد کلیپ هایی که میزبانی می کنید، مانند زمان اجرا و محدودیت های سنی، را به موتورهای جستجو ارائه می دهند.

نقشههای سایت XML اخبار: به موتورهای جستجو کمک می کند هرگونه محتوای خبری را که ممکن است میزبانی کنید انتخاب کنند. جزئیات ممکن است شامل زبان اخبار و اطلاعات دسترسی باشد.

نقشههای سایت XML موبایل: اکنون بسیاری از وب سایت ها محتوای خود را برای تبلت ها و تلفن های هوشمند بهینه می کنند. با استفاده از این نقشه های پشتیبانی، می توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که صفحات مربوط به تلفن همراه شما دقیقاً در کجا قرار دارند.

انواع مختلف نقشه سایت کدامند؟

همانطور که قبلاً صحبت کردیم، آنها معمولاً به دو نوع تقسیم می شوند: نقشه‌های سایت HTML و نقشه‌های سایت XML.

هر دو می توانند افزایش کارایی موتور های جستجو را به همراه داشته باشند، اما تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد که باید آنها را درک کنید.

بیایید با نوع HTML شروع کنیم، زیرا ما تاکنون جزئیات آنها را بررسی نکرده ایم. این موارد عمدتا برای بازدیدکنندگان سایت شما مفید هستند و مسیرهای مشخصی را برای پیمایش در صفحات و محتوای سایت به آنها ارائه می دهد.

نقشه سایت HTML اساساً نمایی است که فهرست مطالب سایت شما را در یک قالب قابل مشاهده برای کاربر مشخص می کند. افزودن Cascading Style Sheets (CSS) می تواند از نظر بصری برای آنها جذابیت بیشتری داشته باشد.

علاوه بر تقویت کاربر پسند بودن سایت، داشتن یک نقشه سایت HTML می تواند کارایی موتور های جستجو در قبال وب سایت شما را بهبود بخشد، اما همتایان XML آنها این کار را بهتر انجام می دهند.

در واقع، نقشه‌های سایت XML توسط موتورهای جستجو فقط به منظور جستجوی محتوای سایت شما استفاده می شوند.

قرار نیست که آنها برای بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده باشند، زیرا به شکل یک فایل xml در دایرکتوری اصلی وب سایت قرار دارند.

آنها نه تنها نقشه راهی برای گوگل و موتور های جستجو ارائه می دهند. همچنین، شامل اطلاعات خاصی در مورد وب سایت شما هستند.

به عنوان مثال، هر چند وقت یک بار به روز می شود. بنابراین موتورهای جستجو می توانند آن را درک کرده و به طور مناسب رتبه بندی کنند.

در گروه گسترده XML، نقشه‌های سایت پشتیبانی XML برای اخبار، ویدیوها ، تصاویر و محتوای تلفن همراه نیز حضور دارند.

نحوه ساخت نقشه سایت

ایجاد نقشه سایت به صورت دستی شامل کارهای خسته کننده زیادی می شود. برای شروع، باید ساختار سایت خود را کاملاً بررسی کرده و الگویی از صفحات و محتوای آن تهیه کنید. سپس بر اساس این که میخواهید سایت چگونه دیده شود، یک سلسله مراتب ایجاد کنید.

در مرحله بعدی، باید قبل از افزودن نقشه سایت به ریشه و robots.txt، آدرس های اینترنتی خود را کدگذاری کرده و کد را تأیید کنید. این نه تنها نیاز به درجه ای از دانش فنی دارد، بلکه باید احتمال خطا را نیز در نظر گرفت.

خوشبختانه، ابزارهای مفیدی وجود دارد که می توانند با تولید و بررسی نقشه سایت شما، این روند را تسهیل کنند. نقشه سایت ساز ۲۰i یا The 20i Sitemap Generator نمونه ای از این ابزارها است.

این یک ابزار ساده با یک کلیک است که از ربات برای جستجوی وب سایت شما استفاده می کند. که یک نقشه سایت از صفحات قابل دسترسی به صورت خودکار ایجاد می کند و از تمام محدودیت های robots.txt در طول مسیر پیروی می کند.

علاوه بر این، می توانید تنظیم کنید که نقشه سایت شما در فواصل از پیش تعیین شده به طور خودکار به روز شود تا مطمئن شوید آخرین محتوای شما درج شده است.

نحوه ارائه نقشه سایت به گوگل

هنگامی که نقشه سایت شما کاملاً ثابت شد، باید آن را به موتورهای جستجو ارسال کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار از طریق Google Search Console است.

پس از ورود به داشبورد ، “Sitemaps” را در بخش “Index” از فهرست جانبی انتخاب کنید. سپس آدرس را وارد کنید (به عنوان مثال yourwebsite.com/sitemap.xml).

بدیهی است که بهتر است ابتدا خطاهای نقشه سایت خود را برطرف کنید (برای اطلاعات بیشتر در این مورد به بخش بعدی مراجعه کنید) زیرا پس از کلیک بر روی دکمه “ارسال” گوگل  مسئولیت را بر عهده می گیرد.

هنگامی که نقشه سایت خود را ارسال کردید، crawler ها می توانند وب سایت شما را با سهولت و دقت بیشتری فهرست بندی کنند. که به نوبه خود، می توانند منجر به پیشرفت در نتایج موتور جستجو شود.

نحوه تست نقشه سایت

اگر خودتان آن را کدگذاری کرده باشید خطای انسانی محتمل است و این می تواند به این معنی باشد که نقشه سایت شما همانطور که قرار است کار کند عمل نمی کند.

ابزارهایی به صورت آنلاین در دسترس هستند که به شما کمک می کنند کد نقشه سایت خود را تأیید کنید و مطمئن شوید که هیچ خطایی وجود ندارد.

یکی از محبوب ترین چک کننده های نقشه سایت، XML Sitemap Validator است.

با وارد کردن آدرس به سیستم، به طور خودکار خطا های نقشه سایت شما را برطرف می کند.

چیزی به سادگی یک تگ جا افتاده کافی است تا یک اشکال را در کارهای وب سایت خود به وجود آورید. این برنامه به دنبال این خطاها است بنابراین می توانید به سرعت آنها را برطرف کنید.

همچنین هنگامی که نقشه سایت خود را در Search Console ارسال کردید، می توانید با کلیک کردن روی “See Index Coverage” در ستون سمت راست، خطاها را مشاهده کنید.

سپس گزارشی دریافت خواهید کرد که به عنوان یک بررسی ایمنی در آخرین لحظه مفید است، اگرچه جستجوی خطاها در قبل از این مرحله توصیه می شود.

امیدوارم که همه مواردی که باید در مورد نقشه سایت بدانید را پوشش داده باشیم. اگر سوالی دارید با ما در میان بگذارید!

منبع : ۲۰i

۰ ۰ vote
Article Rating