تصویر نویسنده

۲۵ تیر ۱۳۹۹

2

رایج ترین مشکلات طراحی وب سایت(و چگونگی توضیح آنها به مشتری)

مقاله

گاهی اوقات طراحان و مشتریان کاملاً به زبان یکسانی صحبت نمی کنند. این مشکلات طراحی وب می‌تواند تبدیل به مسئله ای مهم شود؛ اگر یک مشتری مشکلی را بیان کند و شما قادر به توضیح آن به زبانی که ایشان متوجه شوند، نباشید. گاهی اوقات مجبور خواهید شد یک قدم از دانش تان به عقب برگشته و آن را به روشهای ساده تری تجزیه کرده تا فهم آن برای مشتری آسان تر شود.

   این کار همیشه ساده و آسان نیست. در اینجا ما قصد داریم به برخی مشکلات طراحی وب و چگونگی توضیح آنها ،به طور واضح، به آن دسته از مشتریانی که ممکن است دقیقاً متوجه نباشند که وبسایت چگونه طراحی شده و عمل می کند؛ نگاهی بیندازیم.

ویدیو یا عکس آپلود نمیشود

ویدیو یا عکس بارگیری نمیشود

آپلود نشدن کامل و صحیح ویدیو ها یا عکس ها در مواردی که مشتری خود به شخصه محتوا به وب سایتش اضافه می‌کند یک مشکل رایج است. اگرچه هر نوع سیستم مدیریت محتوایی ممکن است کمی متفاوت عمل کند؛ با این حال در اینجا برخی از مشکلات طراحی وب رایج را آورده ایم:

● حجم فایل بسیار زیاد است.
● فایل ها در نوع درست خود ذخیره نشده اند.
● قراردادهای نام‌گذاری مشکل ایجاد کرده اند.
● دراتصالات اینترنتی یا پهنای باند مشکلی ایجاد شده است.

حالا که می دانید این مشکلات ناشی از اشتباه کاربر است و قصد دارید راه حلی بسیار خوب ارائه دهید؛ جمله ” شما این کار را اشتباه انجام می دهید” بهترین جواب نخواهد بود…

بجای آن، می توانید یک برگه ی کمکی حاوی تعدادی از بهترین تکنیک ها در اختیار مشتریانی که قصد دارند خودشان محتوا به سایت اضافه کنند، قرار دهید.

بهترین تکنیک ها عبارتند از :

● اندازه های ایده آل عکس ها و چگونه فشرده کردن (کم حجم کردن) آنها با استفاده از ابزارهایی مانند Tiny JPG و …
● پیوست ویدیو از سرویس‌هایی مانند یوتیوب یا VIMEO که در این صورت دیگر خود فایل ویدیو در وب سایت وجود ندارد.
● لیستی از انواع فایل ها و زمان استفاده از هر کدام – برای اغلب مشتریان این احتمالاً شامل JPG یا PNG می شود.
● نکاتی درباره اینکه چگونه یک فایل عکس یا ویدیو را نامگذاری کرد.

عکس ها روی موبایل متفاوت دیده می شوند

   در حالی که اغلب طراحان به همه پیچیدگی های طراحی های خوب عادت دارند(ما زمان زیادی با آن دست و پنجه نرم کرده ایم)، هنوز مشتریانی هستند که کاملاً این را درک نمی کنند. یکی از رایج ترین مشکلات طراحی وب که به دنبال این عدم فهمیدن می‌آید این است که چرا برش های عکس ها، بستگی به اندازه ی صفحه متفاوت دیده می‌شوند؟

   اغلب، مشتری متوجه نمی شود که این اندازه ی پنجرۀ جستجو یا موبایل در مقابل صفحه دسکتاپ یا جهت گیری تبلت است که این تغییر را ایجاد می کند. چیزی که خواهید شنید این است که: عکس ها مضحک و عجیب اند!

   اولین چیزی که باید در نظر گرفت این مسئله است که آیا شما عکس‌ها را به خوبی و مطابق برای سایزها و جهت های مختلف کد گذاری کرده اید یا نه؟ (این اتفاق می افتد و گاهی اوقات عکسی که باید در وسط و پایین قرار بگیرد در مرکز و بالا تعبیه میشود.) حتماً هرگونه تصحیح را در انتهای کار اعمال کنید.

   سپس کمی به مبادی اولیه برای طراحی خوب و مؤثر ، و اینکه چگونه این تغییرات کوچک می تواند به ایجاد تجارب بیشتر درباره وب سایت به شما کمک کند، بپردازید. یک عکس با برش افقی بر سطح دسکتاپ بهتر نمایان می شود اما روی یک موبایل ،عمودی بهتر است. این به برش های مختلف برای تصویر منجر می شود.

رنگ لوگو خراب شده است

این یکی آسان است، درسته؟

   یک لوگوی جذاب و روشن در یک وبسایت معمولاً محصول استفاده از فایل رنگ CMYK ( آبی قرمز زرد مشکی) به جای RGB (آبی سبز قرمز) می باشد.

   اینجا حقه ای داریم که می‌تواند زنگ خور تلفن تان را کم کند. هنگامی که فایلها را برای یک مشتری دسته بندی می‌کنید؛ یک پوشه لوگو نیز بسازید. در آن پوشه، لوگو های مختلف را در پوشه های Original ، وب و پرینت ذخیره کنید. با این روش مشتری می داند که کدام مدل را هنگامی که در حال کار بر روی پروژه است، استفاده کند.

وب سایتم پریده!

ارور 404

اگر مشتریانی دارید که دامنه و هاست سایت شان را خودشان کنترل کرده و در دست دارند ممکن است این پیام آتشین را از آنها دریافت کرده باشید که : “سایتم پریده”!!!!

مقصر،اغلب یک دامنه یا هاست منقضی شده است. بسیاری از مشتریان ایمیل‌های تازه‌سازی (Renewal) را نادیده گرفته یا تصور می‌کند آنها اسپم هستند.

با اینکه این یکی تقصیر شما نیست، وقتی آنها با شما تماس می‌گیرند؛ این می‌تواند به سرعت به اشتباه شما تبدیل شود! به تدابیر پیشگیری‌کننده ای مانند قرار دادن دامنه ها و هاست در برنامه های دراز مدت تر و تنظیم اتوماتیک تازه‌سازی ها بیندیشید.

   همه مشتری ها نمی دانند که تازه سازی دامنه ها و هاست ها چه هستند یا چرا اهمیت دارند. به دست گرفتن این چنین سرویس های خدماتی می تواند برای شما به عنوان یک طراح سایت بیش فروش (Upsell) خوبی باشد.

   یک مشکل دیگر نیز می‌تواند به وجود آمده باشد. شاید فقط یک صفحه بخصوص یا قسمتی از محتوا از دست رفته باشد و منجر به خطای ۴۰۴ شود. این می تواند نتیجه این باشد که صفحه به درستی ریدایرکت (Redirect) نشده یا یک صفحه یا پست حذف شده باشد.

چگونه آنلاین بفروشم؟

   با وجود کسب و کارهای بیشتر و بیشتری که “بازرگانی الکترونیکی” را به سایت های شان اضافه می کنند؛ نباید شگفت زده شوید اگر مشتری ای با این درخواست نزد شما بیاید. گرچه فروش های آنلاین می تواند به سرعت، بسته به نوع اجناس و تعداد SKU (واحد نگهداری موجودی) ها پیچیده شوند، اما شما باید با گزینه هایی برای شروع ، مکالمه را “ساده” ادامه دهید.

   با فهمیدن این موضوع که مشتری قصد فروش چه چیزی را دارد و کل  وب سایت باید چه کاری انجام دهد؛ شروع کنید.

   آیا این یک چیز ساده است که می تواند با یک ابزار یا پیوند شخص ثالث انجام شود، مانند فروش بلیت‌های  روادید یا اجناس دیجیتالی؟  یا این که یک فروشگاه کاملاً الکترونیکی است و اجناس باید به شهرها فرستاده شوند؟

   هیچ امتیازی در بمباران کردن مشتری با تمام آپشن های موجود وجود ندارد؛ در صورتی که شما می توانید یک یا دو راه حل مطمئن به آنها نشان بدهید که مناسب نیازشان باشد. مخصوصا برای کسب و کارهای کوچک تر که تازه به بازرگانی تجاری وارد شده اند یا موجودی کالای محدودی دارند؛ وصل شدن به یک پایگاه شخص ثالث می تواند بهترین راه حل و آسان ترین راه برای مدیریت کسب و کار شان باشد.

   نکته دیگری که باید به آن توجه کرد هزینه است. آیا مشتری شما خواهان یک طراحی مجدد و پلتفرم فروش تمام عیار است ؟ این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر گزینه ای که شما انتخاب می کنید بگذارد.

   با مشتری راجع به موافق یا مخالف بودن او درباره ابزارهای شخص ثالث از نظر هزینه هایشان مشورت کنید. در نتیجه آنها کاملاً قبل از اینکه انتخابی کنند ،خط مشی را میفهمند.

وب سایت من در کجای گوگل است؟

   اگرچه جستجوی یک وب سایت در موتورهای جستجو به خودی خود در رده مشکلات طراحی وب نیست، اما این مسئله ایست که عاقبت به شما باز می گردد. این نیز یک دلیل دیگر برای این است که چرا سئوی  تکنیکی یا حرفه ای و تأمل درباره جستجو در طول پروسه ی طراحی حائز اهمیت اند.

   اغلب مشتریان کاملا مطلع اند که هنگامی که وبسایت شان را جستجو می‌کنند ، باید آن را در وهله اول مشاهده کنند.

   این یک مکالمه پیچیده است و می‌تواند پاسخ های مختلفی داشته باشد. با پرسیدن این سوال که چگونه آنها وب سایت شان را جستجو می‌کنند؛ شروع کنید. آنها چه کلماتی را جستجو می کنند؟  نام برند؟ محصول؟ کلمات کلیدی؟ گاهی اوقات ریشه ی مشکل درآن سؤال است. ( چند وقت یک بار مشتری ای داشته اید که از کلمات کلیدی استفاده می کرده که شما نمی دانستید آن کلمات به کسب و کار آنها مرتبط است؟)

حالا شماری از راه حل های ممکن را بررسی می کنیم:

● سئوی اختصاصی سایت را بازبینی کنید.
● محتواهایی ایجاد کنید که با عبارت های جستجو مرتبط تر باشند.
● تبلیغات در جستجو را در نظر بگیرید.
● مشتری را با فردی که در بازاریابی جستجو تخصص دارد آشنا کنید.

  متن پست های وبلاگ مضحک به نظر می‌رسد

   مشتریانی که به تازگی محتوا می سازند تقریباً همیشه این اشتباه را مرتکب می شوند: کپی و پیست کردن متن از منبعی که دارای HTML است، (حتی زمانی که متن را مستقیم از Word در سیستم مدیریت محتوای کپی میکنید).

   نتیجه‌اش؟  متن مضحک به نظر رسیده یا با استایل و شکل باقی وب ‌سایت مطابقت ندارد.

   ابتدا مطمئن شوید که CSS صحیح است. (اجازه ندهید این یک مشکل از طراحی باشد.)

سپس، بهترین راهکار را به مشتریتان توضیح دهید که متن را قبل از پیست کردن، با استفاده از ابزاری مانند NotePad یا TextEdit  اصلاح و ویرایش کرده و به متن ساده تبدیل کند.

 نتیجه گیری

وقتی صحبت از حل مشکلات مشتریان به میان می آید؛ بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که صبور باشید. برای کمک به بهتر فهمیدن مشکلاتشان سوال بپرسید و هنگام پیشنهاد راه‌حل ها سعی کنید کلامتان  قابل فهم باشد.

برخی مشتریان نمی‌خواهند بدانند چرا چیزی کار نمی کند یا خراب است؛ آنها فقط درست شدن آن را میخواهند. دیگران خواهان  فهمیدن پروسه یا گردش کار هستند تا بتوانند از آنها ،اگر احیاناً اشتباه از عملکرد آنها بوده است ،پیروی کنند.

   حل چنین مشکلاتی در طراحی به منظور ایجاد روابط بهتر با مشتریان برای موفقیت های طولانی مدت آینده است.

منبع : designshack

۰ ۰ vote
Article Rating